Dag 6 - 7 Bilbao - vrijdag 29 juli - zondag 31 juli

31 juli 2022 - Bilbao, Spanje

Vrijdagochtend gaan we rond 8 uur met vers brood van de bakker op weg naar Bilbao. Het is een flinke trip. Het moment dat we zeggen tot nu toe zonder files hebben mogen rijden, kunmen we direct op verschillende punten achteraan aansluiten, vooral rondom Bordeaux.

Rond 16:00 uur komen we uiteindelijk in Bilbao aan. Ons appartement zit op een plek waar we de auto niet kwijt kunnen. Dus snel even de sleuteloverdracht geregeld om vervolgens de auto in de voor ons bekende garage parking Arenal. Er is een muziekfestival gaande, dus ook hier in Spanje worden we flink getrakteerd op muziek op straat.

Het is een 10-15 minuten loop van de garage naar ons appartement en ondanks de verpakking hebben we een ontzettend leuk wandelingetje door het oude centrum van Bilbao naar ons appartement aan de Aksturi Kalea 39. Over het appartement kan ik heel kort zijn. De plek is prima ten opzichte van het centrum, de woning is qua oppervlakte ook ruim, maar alle ruimtes grenzen aan een soort mini binnenplaatsje met buren. Dus nul privacy, gordijnen heb je standaard dicht, ‘s avonds tot laat lawaai van de buren, niet overmatig, maar indringend genoeg. En de Spaanse babbels zijn nou eenmaal niet van de rustige gesprekken:-)

Dus direct op pad. Bram wil een ‘gewone’ maaltijd en zodoende belanden we vlakbij het appartement bij een hippe tent aan het water. We hebben paar lekkere hapjes gegeten en volgens Bram een heerlijke hamburger. Die avond heeft Bram nog de onbedwingbare behoefte om te basketballen. In de buurt was er volgens Google een basketbalcourt. Daar heeft hij de tijd van z’n leven gehad met andere Spaanse jongens. Hij viel op door zijn lengte, maar basketbalkunsten konden ze ook zeer zeker waarderen. Het was mooi om te zien hoe Bram aan het genieten was.

De volgende dag hebben we verschillende missies. Als je in Bilbao bent dan moet je naar het Guggenheim museum. Zohra, Bram en Raad hebben er allemaal geen herinnering aan. Het is al heel wat jaartjes geleden dat we met met z’n allen en opa en oma in Bilbao waren. Er is geen interessante tentoonstelling in het Guggenheim museum en we besluiten alleen de buitenkant te bewonderen. Ik ben er nu al een paar keer geweest, maar het blijft een fantastisch gebouw om te zien.

Via het museum wandelen we door naar een skatebaan voor Zohra. We hebben geen idee waar we terechtkomen, maar we wandelen rustig door en via een mooi groot park in de wijk Indautxu en het stadion Mames komen we in een soort achterbuurtje maar wel met een en mooie skatebaan en leeg! Dus spullen aan en gaan!

Die dag hebben we heel wat kilometers in de benen. Bilbao is een fijne stad om in het rond te dwalen. In het oude centrum worden we bij een bakker op het terras getrakteerd op een voorstelling van een drag queen die bij een ijssalon ijsjes promoot van geslachtsdelen:-) Het was een komisch tafereel.

‘s Avonds lekker gegeten in een lokaal restaurantje met heel goede gamba’s. Op de weg terug naar het appartement introduceren we Raaf met de voor Kars en mij zeer geliefde orujo (en voor mij de orujo de hierbas) Zijn gezichtsuitdrukking was voldoende om te zien wat hij ervan vond. Maar hij heeft zijn eigen glaasje orujo de hierbas achterovergeslagen:-)

We sluiten na een korte nacht Bilbao af met een typisch ontbijtje in een barretje om de hoek: koffie met een tostada con marmelade Y mentequilla.