Dag 1 - 5 Les Sables d’ Lonne - Zondag 24 juli - vrijdag 29 jui

29 juli 2022 - Les Sables-d'Olonne, Frankrijk

Na een lange nacht rijden in de auto, komen we in Frankrijk aan in het kustplaatsje Les Sables d’Lonne. Eerste indruk is: “Oh jee waar zijn we nu terechtgekomen”, maar de aanblik van het oude centrum maakt veel goed. We zijn wat vroeg en om de blaas van iedereen te ontlasten en de honger te stillen van een paar pubers, vinden we snel een restaurant aan de boulevard. De Crêpes met Nutella en caramelboter staan snel op tafel. Vooral Raaf heeft een hernieuwde liefde voor de caramelboter gevonden.

Als we na een uurtje de auto ophalen om ergens tijdelijk te parkeren, er is geen fatsoenlijke plek in de buurt te vinden, komt een klein Frans dametje met een ferme stap op ons aflopen. Zij helpt de verhuurder Bruno met het appartement. Het appartement huist in een statig oud pand. We moeten wel vier trappen op, met bagage is dat best een dingetje. Eenmaal boven aangekomen, worden we beloond met fantastische vergezichten. Het appartement ziet er goed uit, kost wat maar dan heb je ook wat. Een mooi begin van onze vakantie en mijn sabbatical.

We vieren de dagen erop met luieren, een beetje door het stadje slenteren, zwemmen, lekker eten, slapen en vooral ook genieten van het uitzicht. Het strand pal voor de deur is een soort ongekende luxe. Het heeft helemaal niet het effect dat je om de haverklap naar het strand wil, maar het feit dat je wanneer je maar zin hebt een plons kunt te nemen, geeft een heerlijk gevoel van vrijheid.

Het strandleven in Les Sables d’ Lonne heeft een heel gemoedelijk sfeertje. Je vindt er voornamelijk Fransen. In de middag stroomt het strand vol met badgasten - het is dan al snel druk omdat het vloed is - maar de gemoedelijkheid blijft. ‘S Avonds is het een muzikaal festijn op de boulevard. Voor rust moet je in deze tijd hier niet zijn. Wij vinden het wel bij het heel sfeertje horen, hoewel we wel blij zijn als de muzikanten zuivere noten aanhouden:-) Tussen 23.30-24.00 keert de serene rust terug met hooguit het geluid van de meeuwen.

Op een middag vinden we voor Zohra een paar kilometer verder op nog een mooie skatebaan. Ondanks haar verlegenheid op de baan, probeert ze toch nog wat na enige stimulerende woorden van ons allen. De skate vuurdoop van de vakantie. Eerst foto bewijs is vastgelegd!

Op de terugweg gaan we langs een Vivier de Mime, dat is een garnalen en oester kwekerij. We slaan wat garnalen, en wulken in, dit is een slaksoort die Karsten nog in herinnert van vroeger. En die zijn inderdaad overheerlijk met verbazingwekkend veel vlees in de schelp. De gamba’s zijn ook heerlijk

Na een aantal dagen van dit Franse kustplaatsje te hebben genoten, is het tijd om verder te gaan. We rijden op dag 5 in alle vroegte naar onze volgende bestemming: Bilbao.